• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Försök, hur löser vi detta? 2,75m i skulder tillsammans

Goginhosa

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
7 Oktober 2014
Meddelanden
74
Mottagna reaktioner
23
Poäng
102
Ok, nu har jag äntligen satt och räknat allting som min fru och jag har. Jag skulle uppskatta jättemycket om ni kommer med tips, förslag osv. Förutsättningar ser ut så här:
Jag Månad Totalt
Remmember 5449,00 304700
Nordax 3960,00 258000
Marginalen 3766,00 309751
Santander 2638,00 200000
Wästgöta 2472,00 196230
Brocc 1494,00 132465
Kreditkort 1250,00 34200
Betalkoll 850,00 19431
Utanför UC
Fairlo 1877,00 92640
Lånstep 1329,00 24020
Merax 1260,00 14300
GF money 1710,00 28396
Ferratum 680,00 16150
Klarna 800,00 9400
Gym 349,00
Tel och internet 849,00
_______________________
Min fru Månad Totalt
Collector 4202,00 404000
Nordax 2615,00 145000
Entercard 1976,00 115000
Ica Bank 1411,00 136000
Wästgöta 1355,00 90000
Norwegian bank 1400,00 37000
Utanför UC
Merax 1300,00 16320
Lånstep 1329,00 23540
Klarna 1000,00 10340
Hyra 9600,00
Skola 1000,00
Sptify 179,00
Totala skulder synliga på uc 2356114
Totala skulder utanför UC 415.000
Inkomster tillsammans efter skatt 49000kr utgifter ca 63000kr, varje månad är vi -13000 - 14000kr.
Vi är medvetna om att vi sitter i skiten tillsammans och vi vill ju ur den. KF är inte aktuell pga vårt jobb. Vi hamnade i sån situation pga arbetslösheten ett tag och dåliga investeringar tyvärr. Ingen missbruk förekommer varken med dyra prylar eller dylikt.
som sagt är jätte tacksam om ni tar några minuter, läser allt och kommer med tips och förslag hur och vad vi ska göra. Har lyckats sälja lite saker och samlat 83000kr som jag tänkte använda direkt men vet inte till vad. Mvh!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Havregröt

Viktig medlem
Poäng: 226
Blev medlem
13 Juni 2022
Meddelanden
93
Mottagna reaktioner
91
Poäng
226
Hej Goginhosa,

Ovanstående är verkligen en utmaning att få ihop.

Det är bra att ni lyckats sälja saker och få in 83 000 kr. Har ni mer saker av värde att sälja av? Ni behöver sälja allt ni kan för att ha en chans.

Hur är era löner fördelade? Strategin, om det ens är möjligt, vore att lägga full kraft på en av er, för att på sikt kunna få samlingslån.

- Har ni kontaktat bankerna och försökt förlänga avbetalningstiden?
- Har ni kontaktat bankerna och försökt få amorteringsfritt en period?
- Nyttjar ni i dagsläget betalningsfria månader?
- Har ni någon budget med alla kostnader?
- Jag tolkar det som ni bor i hyresrätt?
- Vad har alla pengar gått till? Oavsett dåliga investeringar eller missbruk så har ni belånat er extremt mycket, och det behöver ni verkligen inse. Ni måste ändra levnadsvanor och beteenden.

Många frågor, men behövs för att få en uppfattning om läget.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 626
Mottagna reaktioner
6 207
Poäng
4 147
Använd de 83000 kr till så många smålån som möjligt.
Merax 1300,00 16320
Lånstep 1329,00 23540
Klarna 1000,00 10340
GF money 1710,00 28396 = 78596
Det som blir över använd till hyran nästa månad.
Ca 5400 kr mindre per månad om ni slutbetalar lån enligt ovan.
Sen säga upp gym, Spotify, titta över mobil och internet.
Förhandla om betalningsfri månad, räntesänkning.
 

Goginhosa

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
7 Oktober 2014
Meddelanden
74
Mottagna reaktioner
23
Poäng
102
Hej Goginhosa,

Ovanstående är verkligen en utmaning att få ihop.

Det är bra att ni lyckats sälja saker och få in 83 000 kr. Har ni mer saker av värde att sälja av? Ni behöver sälja allt ni kan för att ha en chans.

Hur är era löner fördelade? Strategin, om det ens är möjligt, vore att lägga full kraft på en av er, för att på sikt kunna få samlingslån.

- Har ni kontaktat bankerna och försökt förlänga avbetalningstiden?
- Har ni kontaktat bankerna och försökt få amorteringsfritt en period?
- Nyttjar ni i dagsläget betalningsfria månader?
- Har ni någon budget med alla kostnader?
- Jag tolkar det som ni bor i hyresrätt?
- Vad har alla pengar gått till? Oavsett dåliga investeringar eller missbruk så har ni belånat er extremt mycket, och det behöver ni verkligen inse. Ni måste ändra levnadsvanor och beteenden.

Många frågor, men behövs för att få en uppfattning om läget.
Först Tack för att du (och andra läste och svarade)!
Jag kommer att sälja 2-3 saker av värde men de kommer att ge kanske 2-3 tusen. Har varit i kontakt med samtliga banker, men förutom Santander och Remmember ingen annan vill ställa up och ändra något. Fom september så santander kommer att ligga på 2060kr och remmember 4400kr i månaden, där hade jag sparat 1600kr sammanlagt. Har skickat mail till Nordax, ekonomisk översikt, så väntar på ett svar från de om de kan göra något och sänka eller liknande. Jag hade investerat 950.000kr i något som var totalt fiaskot och förlorat allt utan att kunde få 1 krona tillbaka. Sedan försökte jag täcka månadskostnader med dåliga val (lån), och fru blev arbetslös i ca 1 år. Nu är vi båda två fast anställda och har stabilt inkomst. Hon har 25000kr efter skatt, jag har ca 24000kr (jobbar öt mycket) för att kunna komma upp till 24000kr efter skatt.
Vi bor hyresrätt tyvärr, så jag har ingen möjlighet att söka lån med bostaden som säkerhet. Budget har vi gjort men den håller inte med tanke på att vi går back varje månad. Hyran är rätt billig, vi flyttade pga hyran för ca 1 år sedan, så att minska även där.
@Ny2018 tack! Så tänkte vi göra, betala av de utanför uc för att kunna bearbeta de andra.
@Klar_fd_Släpptallt är det bättre att vänta till april och få ut klumpsumma där vi kanske kan betala något, vi får runt 55000kr?
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 117
Poäng
1 367
Först Tack för att du (och andra läste och svarade)!
Jag kommer att sälja 2-3 saker av värde men de kommer att ge kanske 2-3 tusen. Har varit i kontakt med samtliga banker, men förutom Santander och Remmember ingen annan vill ställa up och ändra något. Fom september så santander kommer att ligga på 2060kr och remmember 4400kr i månaden, där hade jag sparat 1600kr sammanlagt. Har skickat mail till Nordax, ekonomisk översikt, så väntar på ett svar från de om de kan göra något och sänka eller liknande. Jag hade investerat 950.000kr i något som var totalt fiaskot och förlorat allt utan att kunde få 1 krona tillbaka. Sedan försökte jag täcka månadskostnader med dåliga val (lån), och fru blev arbetslös i ca 1 år. Nu är vi båda två fast anställda och har stabilt inkomst. Hon har 25000kr efter skatt, jag har ca 24000kr (jobbar öt mycket) för att kunna komma upp till 24000kr efter skatt.
Vi bor hyresrätt tyvärr, så jag har ingen möjlighet att söka lån med bostaden som säkerhet. Budget har vi gjort men den håller inte med tanke på att vi går back varje månad. Hyran är rätt billig, vi flyttade pga hyran för ca 1 år sedan, så att minska även där.
@Ny2018 tack! Så tänkte vi göra, betala av de utanför uc för att kunna bearbeta de andra.
@Klar_fd_Släpptallt är det bättre att vänta till april och få ut klumpsumma där vi kanske kan betala något, vi får runt 55000kr?
Tänker spontant att det är bättre att beta av efterhand.
Dock finns det andra härinne som är duktigare än mig som förhoppningsvis kan ge ett bra svar.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 835
Mottagna reaktioner
7 211
Poäng
4 807
Oj, jag fick nästan svårt att andas när jag såg alla era lån. Men med det sagt inte omöjligt att få rätt på det hela men det krävs disciplin, hårt arbete och envishet.
Som jag ser det måste ni först och främst göra allt för att inte gå back varje månad. Hur ni kan komma dit?
Hur bor ni? Hus eller lägenhet? Kan ni hyra ut ett rum?
Beroende på var ni bor så kan ni få ca 4-5 000 kr för ett rum om ni bor i storstan t ex.
Kan ngn av er ta ett extrajobb så ni kan få in ytterligare några tusen i månaden?
Använd de krediter ni har som t ex Entercard till att betala andra skulder med via exempelvis Billhop eller Billender (dock är dettinte alla typer av skulder som godkänns för såna betalningar via Billhop, men el, telefon och liknande godkänns).

Hur har ni "överlevt" hittills? Om ni ligger back så mkt varje månad, har ni massa lån/fakturor som är på väg till inkasso?

Det kraftfullaste sättet att minska sina skulder är att köra snöbollsmetoden. I ert fall skulle det ge bäst resultat att börja med de minsta lånen (annars kan man välja de med högst ränta).
Behöver ni pepp och inspiration följ Dave Ramsey på Instagram.
 

Havregröt

Viktig medlem
Poäng: 226
Blev medlem
13 Juni 2022
Meddelanden
93
Mottagna reaktioner
91
Poäng
226
Först Tack för att du (och andra läste och svarade)!
Jag kommer att sälja 2-3 saker av värde men de kommer att ge kanske 2-3 tusen. Har varit i kontakt med samtliga banker, men förutom Santander och Remmember ingen annan vill ställa up och ändra något. Fom september så santander kommer att ligga på 2060kr och remmember 4400kr i månaden, där hade jag sparat 1600kr sammanlagt. Har skickat mail till Nordax, ekonomisk översikt, så väntar på ett svar från de om de kan göra något och sänka eller liknande. Jag hade investerat 950.000kr i något som var totalt fiaskot och förlorat allt utan att kunde få 1 krona tillbaka. Sedan försökte jag täcka månadskostnader med dåliga val (lån), och fru blev arbetslös i ca 1 år. Nu är vi båda två fast anställda och har stabilt inkomst. Hon har 25000kr efter skatt, jag har ca 24000kr (jobbar öt mycket) för att kunna komma upp till 24000kr efter skatt.
Vi bor hyresrätt tyvärr, så jag har ingen möjlighet att söka lån med bostaden som säkerhet. Budget har vi gjort men den håller inte med tanke på att vi går back varje månad. Hyran är rätt billig, vi flyttade pga hyran för ca 1 år sedan, så att minska även där.
@Ny2018 tack! Så tänkte vi göra, betala av de utanför uc för att kunna bearbeta de andra.
@Klar_fd_Släpptallt är det bättre att vänta till april och få ut klumpsumma där vi kanske kan betala något, vi får runt 55000kr?
Jag förstår, tråkigt att höra. Skönt att ni båda är på benen med fast anställning.

Har ni nyttjat betalningsfria månader? Detta gör att ni kan använda den månadens kostnad till att överleva / amortera extra på lån ni snabbt vill släcka.

Genom lite snabb sökning kan jag få fram vad följande banker erbjuder under ett år:
Brocc - möjlighet till 3st betalningsfria månader
Remember - möjlighet till 2 st betalningsfria månader
Nordax - möjlighet till 3 st betalningsfria månader
Santander - möjlighet till 2 st betalningsfria månader om du har ett privatlån med ett kontonummer som börjar på 4-**********
Wästgöta Finans - "Wästgöta Finans har rätt att erbjuda låntagaren betalningsfria månader"
Ferratum - möjlighet till 2 st betalningsfria månader
Entercard - möjlighet till 2 st betalningsfria månader
Bank Norweigan - "Bank Norwegian erbjuder möjligheten att ansöka om en betalningsfri månad, tillfälligt sänkt månadsbelopp eller ansökan om en förlängd återbetalningstid."

Ovan summeras till 24 039:- för en månad.

Om detta är möjligt, använd första betalningsfria månaden på ovan banker i september och betala tillsammans med de 83 000 kr flera av era smålån.

Äger ni en bil av högre värde? Kan vara värt att sälja för att köpa en billigare under en period.
 

Goginhosa

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
7 Oktober 2014
Meddelanden
74
Mottagna reaktioner
23
Poäng
102
Jag förstår, tråkigt att höra. Skönt att ni båda är på benen med fast anställning.

Har ni nyttjat betalningsfria månader? Detta gör att ni kan använda den månadens kostnad till att överleva / amortera extra på lån ni snabbt vill släcka.

Genom lite snabb sökning kan jag få fram vad följande banker erbjuder under ett år:
Brocc - möjlighet till 3st betalningsfria månader
Remember - möjlighet till 2 st betalningsfria månader
Nordax - möjlighet till 3 st betalningsfria månader
Santander - möjlighet till 2 st betalningsfria månader om du har ett privatlån med ett kontonummer som börjar på 4-**********
Wästgöta Finans - "Wästgöta Finans har rätt att erbjuda låntagaren betalningsfria månader"
Ferratum - möjlighet till 2 st betalningsfria månader
Entercard - möjlighet till 2 st betalningsfria månader
Bank Norweigan - "Bank Norwegian erbjuder möjligheten att ansöka om en betalningsfri månad, tillfälligt sänkt månadsbelopp eller ansökan om en förlängd återbetalningstid."

Ovan summeras till 24 039:- för en månad.

Om detta är möjligt, använd första betalningsfria månaden på ovan banker i september och betala tillsammans med de 83 000 kr flera av era smålån.

Äger ni en bil av högre värde? Kan vara värt att sälja för att köpa en billigare under en period.
Har tagit nu betalningsfri månad hos rememmber och nordax för att kunna betala allt i månaden. Rememmber som sagt erbjöd betalningsplan till mig, de kommer sänka kostnaden 1000kr i månaden, även santander 600kr. Nordax behandlar min ansökan fortfarande. Som jag har förstått, så kommer de inte att bevilja betalningsfri månad när jag har betalningsplan, isf bara brocc är aktuell för betalningsfri månad. Jag fick extra jobb just i dag och ska på info möte nu på torsdag. Vi klarade oss att betala fakturor med kreditkort och betalkoll förut, men nu är det slut med det, måste ta tag i skiten. Vill komma till punkten där vi inte går back längre. Vi är beredda på allt, därför satt vi och räknade allt, men jag behövde hjälp från er, ser att en del har lyckats att bli av med skiten.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 835
Mottagna reaktioner
7 211
Poäng
4 807
Har tagit nu betalningsfri månad hos rememmber och nordax för att kunna betala allt i månaden. Rememmber som sagt erbjöd betalningsplan till mig, de kommer sänka kostnaden 1000kr i månaden, även santander 600kr. Nordax behandlar min ansökan fortfarande. Som jag har förstått, så kommer de inte att bevilja betalningsfri månad när jag har betalningsplan, isf bara brocc är aktuell för betalningsfri månad. Jag fick extra jobb just i dag och ska på info möte nu på torsdag. Vi klarade oss att betala fakturor med kreditkort och betalkoll förut, men nu är det slut med det, måste ta tag i skiten. Vill komma till punkten där vi inte går back längre. Vi är beredda på allt, därför satt vi och räknade allt, men jag behövde hjälp från er, ser att en del har lyckats att bli av med skiten.
Underbart att du fick ett extrajobb!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp